Page 16 - 7 skäl att tro på Gud all pages
P. 16

bara kan existera om det finns någon verklig,
           objektiv referenspunkt.  Om  något  (t.ex.  våld­
           täkt) legitimt kan kritiseras som moraliskt fel
           så måste det finnas en objektiv standard – ”en
           ’högre lag som överskrider det provinsiella och
           övergående’,  som  är  något annat  än den  sär­
           skilda moralkoden och som har en tvingande
           karaktär som kan erkännas” (Warren och Mat­
           son, s. 284).
           Att ateister erkänner att något är moraliskt fel
           väcker  frågan: På  vilken  grund  kan  en  ateist
           kalla något avskyvärt, beklagansvärt, ont eller
           ondskefullt? Enligt ateismen är människan ing­
           et annat än materia i rörelse. Människan påstås
           ha utvecklats från stenar och slem under mil­
           jarder år. Hur skulle moraliska värden kunna
           komma från stenar och slem? Vem talar någon­
           sin om ”felaktiga stenar”,  ”moraliska minera­
           ler” eller ”korrupta kemikalier”? Vi talar aldrig
           om moraliskt depraverade åsnor, onda elefan­
           ter  eller  omoraliska  apor.  Grisar  straffas  inte
           för att de är omoraliska när de äter sina ungar.
           Komodovaraner anses inte klandervärda även
           om tio procent av deras föda består av yngre
           komodovaraner. Späckhuggare anses inte vara
           skyldiga till mord. Hannar i djurvärlden döms
           inte för våldtäkt även om de verkar tvinga sig
           till att para sig med honor. Hundar är inte de­
           praverade för att de stjäl en annan hunds ben.
           Moraliskt värde kan inte uppstå ur stenar och
           slem. Att människor överhuvudtaget kan tänka
           sig att det finns något som ”moral” vittnar om
           den enorma klyftan mellan människa och djur
           och att moraliska värden inte kan ha uppstått
           hos djur.
           Ateistiska evolutionister har medgett att moral
           endast uppstår  hos människor. George Gay­
           lord Simpson, en av 1900­talets mest erkända
           ateistiska evolutionister, erkände att ” [g]ott och
           ont, rätt och fel, begrepp som är irrelevanta i
           naturen utom ur människans  synvinkel, blir
           16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21