Page 16 - 7 skäl att tro på Gud all pages
P. 16
bara kan existera om det finns någon verklig,
objektiv referenspunkt. Om något (t.ex. våld
täkt) legitimt kan kritiseras som moraliskt fel
så måste det finnas en objektiv standard – ”en
’högre lag som överskrider det provinsiella och
övergående’, som är något annat än den sär
skilda moralkoden och som har en tvingande
karaktär som kan erkännas” (Warren och Mat
son, s. 284).
Att ateister erkänner att något är moraliskt fel
väcker frågan: På vilken grund kan en ateist
kalla något avskyvärt, beklagansvärt, ont eller
ondskefullt? Enligt ateismen är människan ing
et annat än materia i rörelse. Människan påstås
ha utvecklats från stenar och slem under mil
jarder år. Hur skulle moraliska värden kunna
komma från stenar och slem? Vem talar någon
sin om ”felaktiga stenar”, ”moraliska minera
ler” eller ”korrupta kemikalier”? Vi talar aldrig
om moraliskt depraverade åsnor, onda elefan
ter eller omoraliska apor. Grisar straffas inte
för att de är omoraliska när de äter sina ungar.
Komodovaraner anses inte klandervärda även
om tio procent av deras föda består av yngre
komodovaraner. Späckhuggare anses inte vara
skyldiga till mord. Hannar i djurvärlden döms
inte för våldtäkt även om de verkar tvinga sig
till att para sig med honor. Hundar är inte de
praverade för att de stjäl en annan hunds ben.
Moraliskt värde kan inte uppstå ur stenar och
slem. Att människor överhuvudtaget kan tänka
sig att det finns något som ”moral” vittnar om
den enorma klyftan mellan människa och djur
och att moraliska värden inte kan ha uppstått
hos djur.
Ateistiska evolutionister har medgett att moral
endast uppstår hos människor. George Gay
lord Simpson, en av 1900talets mest erkända
ateistiska evolutionister, erkände att ” [g]ott och
ont, rätt och fel, begrepp som är irrelevanta i
naturen utom ur människans synvinkel, blir
16