Page 14 - 7 skäl att tro på Gud all pages
P. 14

rerade till denna fantastiska havsvarelse som
           ett ”sofistikerat”, ”uppfinningsrikt”, åttaarmat
           ”geni” med ”intelligens” och en ”hemlig kod”
           (Brooks, 2008).

           Enligt  den  ateistiska  evolutionen  orsakade
           ”ingenting” för miljarder år sedan att en liten
           boll av materia plötsligt exploderade. Miljarder
           år efter denna Big Bang, började galaxer bildas
           när livlösa, tanklösa, ointelligenta partiklar svä­
           vade runt i rymden i massiva moln av damm.
           Det  påstås  att  jorden  utvecklades  från  ett  så­
           dant stoftmoln. Hundratals miljoner år senare
           utvecklades intelligenta djur och människor.
           Men vad människor konsekvent  har  observe­
           rat i naturen är att intelligens  kräver  tidigare
           intelligens. Förklaringen till att människor på
           2000­talet är  intelligenta  är  att  våra  förfäder
           var intelligenta. Anledningen till att djur har ett
           visst mått av intelligens beror på att det fanns
           intelligenta varelser före dem. Damm ger inte
           upphov  till organiserade dammpartiklar  som
           har ”förmågan att förvärva och tillämpa  kun­
           skap”. Vatten tänker inte. Idén att lera gav
           upphov till intelligent liv på jorden som evoluti­
           onisterna hävdar är inget annat än en vanföre­
           ställning som saknar stöd i allt vi vet från våra
           vardagliga erfarenheter. Varken ”ingenting” el­
           ler  oorganisk materia  skapar någonsin intelli­
           genta varelser. Så hur kom de första intelligenta
           varelserna att befolka universum? Precis som
           det första livet kräver en övernaturlig livgivare,
           så kräver också de första intelligenta varelserna
           en självexisterande och undergörande skapare
           av deras intelligens.
           5. Moral kräver en moralisk lagstiftare
           Varför anser människor i allmänhet att vissa
           handlingar är  ”rätta”  och vissa handlingar är
           ”felaktiga”, oavsett  deras  subjektiva åsikter?
           Varför anser de flesta att det är ”ont” eller ”ond­
           skefullt” att tortera ett oskyldigt barn bara för
           skojs skull, att misshandla och våldta en oskyl­
           14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19