Page 17 - 7 skäl att tro på Gud all pages
P. 17
verkliga och angelägna inslag i hela kosmos när
de betraktas moraliskt eftersom moral uppstår
endast i människan” (1951, s. 179, kursivering
tillagd). Ateister medger att människor (dvs.
även ”ateister”) har ”en egen medfödd känsla
för moral” (”Do Atheists...?, n.d.). Ingen ratio
nell person gör sådana medgivanden om djur.
”Människor”, inte djur, ”förlitar sig på moralis
ka värden” (citerat i Reilly, 2007, 196[2629]:7).
Det moraliska argumentet för Guds existens
avslöjar ateismen som den självmotsägande fi
losofi den är. Ateister måste antingen (1) för
kasta sanningshalten i moralargumentets för
sta premiss (”Om objektiva moraliska värden
existerar, då existerar Gud”) och acceptera att
objektiv moral på något sätt uppstod ur stenar
och reptiler, eller (2) så måste de förkasta argu
mentets andra premiss (”Objektiva moraliska
värden existerar”) och acceptera att exempelvis
folkmord, våldtäkt, mord, stöld, barnmisshan
del aldrig någonsin kan fördömas som objektivt
”fel”. Om ateismen är sann skulle dessutom in
divider aldrig logiskt kunna straffas för sådana
omoraliska handlingar, eftersom ”inga innebo
ende moraliska eller etiska lagar” skulle existe
ra (Provine, 1988, s. 10).
Om det inte finns någon Gud så finns det ing
en objektiv grund för att säga att vissa saker är
rätt och andra fel. Förnuftet kräver att objektivt
gott och ont bara kan existera om det finns en
verklig, objektiv referenspunkt utanför naturen.
Det enda rimliga svaret på frågan om en objek
tiv morallag för människor är en övernaturlig,
moralisk lagstiftare.
6. Bibelns författare skrev
inspirerade av Gud
Kristna tror inte att Gud existerar bara för att
Bibeln lär att han gör det. Inte heller tror krist
na att Bibeln är Guds ord bara för att Bibeln på
står sig vara inspirerad av Gud. Vem som helst
17