Page 15 - 7 skäl att tro på Gud all pages
P. 15

dig kvinna eller att skaffa barn i det enda syftet
           att utnyttja dem sexuellt varje dag i deras liv?
           Som  evolutionisten Edward Slingerland  note­
           rade har människor metafysiska rättigheter, dvs
           rättigheter som är ”en verklighet bortom det
           som  kan uppfattas  av  sinnena” (”Metaphysi­
           cal”, 2014) och som ”bygger på moraliska värde­
           ringar” (de citeras i Reilly, 2007, 196[2629]:7).
           De flesta människor, även många ateister, har
           erkänt att det finns objektivt gott och ont.
           Även  om  objektiv moral  i viss mån  ligger ut­
           anför  den  vetenskapliga  metodens  område  så
           kan varje rationell person veta att vissa saker
           är medfött goda, medan andra saker är medfött
           onda. Antony Flew och Wallace Matson, två av
           1900­talets ledande ateistiska filosofer, erkän­
           de rakt ut existensen av objektiv moral i sina
           debatter  med  den  teistiske  filosofen  Thomas
           B. Warren på 1970­talet (se Warren och Flew,
           1977; Warren och Matson, 1978).
           Ateisten Michael Ruse medgav i sin bok Dar-
           winism Defended att ”[d]en som säger att det
           är moraliskt acceptabelt att våldta små barn är
           precis lika fel ute som den man som säger att 2
           + 2 = 5” (1982, s. 275, kursivering tillagd). Fi­
           losoferna Francis Beckwith och Gregory Koukl
           uttryckte sig så här: ”De som förnekar uppen­
           bara moraliska regler – exempelvis de som sä­
           ger att mord och våldtäkt är moraliskt gott, att
           grymhet inte är en karaktärsbrist och att feghet
           är en dygd – har inte bara en annan moralisk
           synvinkel; det är något fel på dem” (1998, s. 59,
           kursivering tillagd).
           De flesta  rationella människor upplever  inte
           bara att våldtäkt och barnmisshandel kan vara
           fel, utan de menar att det faktiskt är fel – det är
           något ont i sig självt. Precis som man kan veta
           att två plus två verkligen är fyra så kan varje
           rationell människa veta att vissa saker är objek­
           tivt goda, medan andra saker är objektivt onda.
           Men förnuftet kräver att objektivt gott och ont
                                                     15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20