Page 15 - 7 skäl att tro på Gud all pages
P. 15
dig kvinna eller att skaffa barn i det enda syftet
att utnyttja dem sexuellt varje dag i deras liv?
Som evolutionisten Edward Slingerland note
rade har människor metafysiska rättigheter, dvs
rättigheter som är ”en verklighet bortom det
som kan uppfattas av sinnena” (”Metaphysi
cal”, 2014) och som ”bygger på moraliska värde
ringar” (de citeras i Reilly, 2007, 196[2629]:7).
De flesta människor, även många ateister, har
erkänt att det finns objektivt gott och ont.
Även om objektiv moral i viss mån ligger ut
anför den vetenskapliga metodens område så
kan varje rationell person veta att vissa saker
är medfött goda, medan andra saker är medfött
onda. Antony Flew och Wallace Matson, två av
1900talets ledande ateistiska filosofer, erkän
de rakt ut existensen av objektiv moral i sina
debatter med den teistiske filosofen Thomas
B. Warren på 1970talet (se Warren och Flew,
1977; Warren och Matson, 1978).
Ateisten Michael Ruse medgav i sin bok Dar-
winism Defended att ”[d]en som säger att det
är moraliskt acceptabelt att våldta små barn är
precis lika fel ute som den man som säger att 2
+ 2 = 5” (1982, s. 275, kursivering tillagd). Fi
losoferna Francis Beckwith och Gregory Koukl
uttryckte sig så här: ”De som förnekar uppen
bara moraliska regler – exempelvis de som sä
ger att mord och våldtäkt är moraliskt gott, att
grymhet inte är en karaktärsbrist och att feghet
är en dygd – har inte bara en annan moralisk
synvinkel; det är något fel på dem” (1998, s. 59,
kursivering tillagd).
De flesta rationella människor upplever inte
bara att våldtäkt och barnmisshandel kan vara
fel, utan de menar att det faktiskt är fel – det är
något ont i sig självt. Precis som man kan veta
att två plus två verkligen är fyra så kan varje
rationell människa veta att vissa saker är objek
tivt goda, medan andra saker är objektivt onda.
Men förnuftet kräver att objektivt gott och ont
15