Page 11 - 7 skäl att tro på Gud all pages
P. 11

laddning. Forskare menar  att om elektronens
           elektriska  laddning ändrades  med  en  del  på
           100 miljarder skulle våra  kroppar  omedelbart
           explodera  (Barrow och Tipler,  1986, s.  293,
           296). Är en sådan precision ett tecken på exakt
           design? Definitivt.
           Även ateister vittnar ofta om ”designen” i natu­
           ren. Den australiensiske ateistiske astrofysikern
           Paul Davies  har  medgett  att  universum  (som
           enligt ateister är resultatet av tanklösa, natu­
           ralistiska, slumpmässiga processer) är ”unikt
           gästvänligt” (2007, s. 30), ”anmärkningsvärt”
           (s. 34) och ”ordnat på ett begripligt sätt” (s. 30).
           Han medgav till och med att det finns ”finjus­
           terade egenskaper” hos universum. I en arti­
           kel i National Geographic från 2008 med titeln
           ”Biomimetics: Design by Nature”, förekommer
           ordet ”design” (eller någon av dess avledning­
           ar – design, designad, etc.) inte mindre än sju
           gånger med hänvisning till ”naturens design”.

           Författaren och evolutionisten Tom  Muel­
           ler hänvisade till naturens ”sofistikering” och
           ”smarta anordningar” (2008, s. 79), och be­
           römde  naturen  för  att  kunna förvandla  enkla
           material ”till strukturer av fantastisk komplex­
           itet,  styrka  och  seghet”  (s.  79).  Efter  att  ha
           fått höra om en liten spyflugas närmast kusligt
           komplicerade  manövreringsförmåga  erkände
           Mueller att han kände ett behov av att betrak­
           ta insekten ”på böjda knän i beundran” (s. 82).
           Varför? På grund av dess ”mystiska” och ”kom­
           plicerade” design. Faktum är, som evolutionis­
           ten Jerry Coyne medgav, att ”naturen liknar en
           väloljad maskin.... Ju mer man lär sig om växter
           och djur, desto mer förundras man över hur väl
           deras design passar deras sätt att leva” (2009,
           s. 1,3).
           Men hur kan man få design om det inte finns
           något syfte, ingen intelligens och avsiktlig pla­
           nering? De tre första definitionerna som Mer­

                                                      11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16