Page 97 - Jesus_vart_enda_hopp_02c
P. 97

började jag med denna mening: ”Inom sexuallivets område är
        nöden gränslöst stor.” I samma ögonblick var det som alla rull-
        gardiner flög upp. Jag kan fortfarande se framför mig hur en av
        pojkarna omgående föste undan sin flicka. Det träffade honom.
        Plötsligt blev det dödstyst. Jag kunde inte låta bli att tänka: ”Vid
        första ögonkastet såg det ut som om allt var glädje och jubel, men
        det var i alla fall precis som jag uttryckte det: inom sexuallivets
        område är nöden gränslöst stor!”

        2. Varför uppstår nöden?
        Nöden uppstår därför att vi inte längre vet vad som är gott och
        vad som är ont. Vi säger: ”Vi har andra moralbegrepp idag!” Men
        likväl är synden en verklighet! Och när jag syndar, då lägger
        sig en tyngd på samvetet. Det är en realitet. Genom att jag inte
        längre vet vad som verkligen är gott eller vad som är ont skapas
        nöden. Låt mig alltså fråga dig rakt på sak: Är det okej att ha sex
        utanför äktenskapet – eller är det av ondo? Är äktenskapsbrott i
        ett besvärligt äktenskap en nödvändighet – eller är det av ondo?
        Är utlevd homosexualitet synd – eller inte? Är skilsmässa av
        ondo – eller inte? Vad är egentligen ont, och vad är gott? Det är
        så nöden uppstår! Tusentals romaner behandlar sexuallivet som
        om detta ämne befann sig på andra sidan gott och ont, som om
        denna fråga därigenom skulle vara avklarad. Vi vet att det är ont
        att vara kärlekslös mot någon, men vad vi gör inom det sexuella
        området har inget att göra med gott eller ont, säger man. Tänk
        på moderna filmer: närbilder av det som hör könsakten till. Så
        ska det vara, säger man. Det verkar som om detta befinner sig på
        andra sidan gott och ont. Är det riktigt? Vad är ont, vad är gott?
        Jag minns ännu hur frågan vad som är tillåtet och vad som är fel
        blev plågsamt svår för mig när jag var ung.
          För att kunna svara rätt på denna fråga måste man först ställa
        en annan fråga: ”Vem bestämmer egentligen vad som är gott och
        vad som är ont? Kyrkan? Nej! Då skulle inte heller jag böja mig.



                                                           95
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102