Page 232 - GudsVarld
P. 232
GUDS VÄRLD Trons försvar för högstadiet
kan de använda samma pengar till godis. Svaret blir i båda fallen
400 kronor givna eller använda totalt, men under ytan har man
också förmedlat ett budskap om vad som är «normalt» eller vad
det kan vara bra att lägga pengar på.
Till detta kommer den undervisning som innehåller klart värdemäs-
siga aspekter. Det gäller religions- och livsåskådningsundervisning,
etikundervisning, och det berör även ämnena norska, samhällskun-
skap, naturkunskap och flera andra ämnen.
Pappan och rektorn Ole Kristian Thoresen ställer en viktig fråga i
boken «Kristen friskola – frihet och mångfald» (1999). Han pekar
bland annat på att det i praktiken är ganska svårt att bedriva grund-
skoleutbildning på neutral basis:
«Hur ska du undervisa ett barn om du inte kan berätta varifrån det
kommer, varför det är här, och vart det är på väg?»
UPPGIFTER
1. Följande text står att läsa på sökordet Muhammed på norska
Wikipedia. En av meningarna representerar ett typiskt inifrån-
perspektiv. Vilken? Kan du skriva om meningen så att den
istället får ett utifrån-perspektiv?:
«Muhammed, Muhammed ibn Abdullah eller Muhammed ibn
Abd Allah, (född ca. 570, död 8 juni 632 i Medina) var en politisk
och religiös ledare. Han anses vara islams grundare. Han räknas
av muslimer ochinom Bahai som profet. Koranen innehåller
uppenbarelser Muhammed mottog som Allahs profet från ca.
610 fram till hans död. Muhammed var, vid sin död, statsöver-
huvud för den västliga delen av Den arabiska halvön.»
2. Vad är en kristen friskola? Använd sajterna www.kristenfriskola.se,
www.friskola.se/ och lagen.nu/2010:800#K1P1S1 för att hitta tre
viktiga fakta om friskolor generellt, och tre viktiga fakta som
specifikt gäller kristna friskolor.
3. Lär dig mer om din egen skola. Vad är det för slags skola? Vem
är huvudman (ägare)? Vad skiljer din skola från andra skolor?
Hur viktig är religionsundervisningen vid din skola?
230