Page 229 - GudsVarld
P. 229

DEL 7 AVSLUTNING  36. KRISTENDOM I SKOLAN




                   livsåskådningskunskap (filosofi). År 1997 slogs dessa ämnen ihop
                   och blev KRL – Kristendoms-, religions-, och livsåskådningskunskap.
                   Men det dröjde inte länge innan det ändrades igen. 2008 bildades
                   ämnet RLE – religion, livsåskådning och etik. Kort därefter var det   Visste du att:
                   dags för ännu en förändring. Ämnet fick sitt nuvarande namn, KRLE   Denna bok är den första i
                   år 2015. Trots den senaste tidens olika namnförändringar har det    sitt slag i Norge – den första
                   varit ganska tydligt att ämnet i huvudsak ska handla om kristen-    läroboken som sammanför
                                                                                       KRLE-ämnet (Kristendom,
                   domskunskap, men också religions- och livsåskådningskunskap         Religion, Livsåskådningar
                   samt etik som egna moment. Den allra senaste förändringen inom      och Etik) med Naturkunskap
                   KRLE-ämnet kom 2020. Detaljkunskaper i de olika religionerna        och andra ämnen. Ifall det
                                                                                       stämmer att Gud finns och
                   betonas sedan dess mindre. Utöver den undervisning som skolan
                                                                                       att han har skapat naturen så
                   ger i detta obligatoriska ämne, har kristna friskolor frihet att ge   bör det också vara på sin plats
                   ytterligare undervisning i kristendomskunskap.                      med en bok som tar upp båda
                                                                                       dessa områden tillsammans
                                                                                       i ett sammanhang. Boken
                   KRLE är alltså ett mångfacetterat ämne. Men hur presenterar man
                                                                                       tar inte upp alla teman inom
                   så många olika infallsvinklar i ett och samma ämne? Det kan nog     respektive ämne, men drar upp
                   vara svårt ibland. Inom matematiken lär man ut allt från algebra till   en linje genom världshistorien.
                   trigonometri. Även om det finns olika delar i matematiken står de   Därmed är vi också inne i sam-
                                                                                       hälls- och historieämnet. 3 i 1 är
                   inte i motsättning till varandra. Allt är lika giltigt och objektivt. Det   nästan en sorts läroböckernas
                   är inte så att subjektiva faktorer spelar in.                       kinderägg. Vi hoppas att du
                                                                                       tycker om den!
                   2 + 2 = 4, oavsett vem du är eller vilken tro du har.


                   Målet i KRLE är också att presentera ett innehåll som är sant
                   oavsett vad folk tror på. Då krävs att man har sin utgångspunkt i ett
                   utifrån-perspektiv. Ett sådant perspektiv presenterar hur de olika
                   religionerna och livsåskådningarna ter sig utifrån. Vi kan då prata
                   om att «de kristna tror» eller att «muslimerna tror» si eller så. När
                   buddhister hävdar att Siddharta Gautama uppnådde nirvana genom
                   bland annat meditation, presenteras det med andra ord inte som en
                   objektiv sanning, utan istället som något som buddhister tror. På
                   samma sätt tror humanister att det inte finns någon Gud, men att de
                   mänskliga rättigheterna är goda levnadsregler.


                   Ett inifrån-perspektiv är annorlunda. Här presenterar man innehållet
                   på ett annat sätt. Om vi till exempel skriver om Muhammed att «när
                   han besökte grottan utanför Mecka, fick han besök av ängeln Gabriel»,
                   så har vi helt klart ett inifrån-perspektiv. Det är inte en objektiv
                   sanning att Muhammed någon gång träffade en ängel. Många kommer
                   inte ens hålla med om att änglar överhuvudtaget existerar, vilket är
                   något helt annat än vad muslimer tror, eller vad Koranen säger. Till
                   exempel kunde meningen ha ändrats till att «Koranen hävdar att
                   Muhammed träffade en ängel vid namn Gabriel i en grotta utanför
                   Mecka. » Meningen framställs då ur ett utifrån-perspektiv.

                                                                                                         227
   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234