Page 230 - GudsVarld
P. 230
GUDS VÄRLD Trons försvar för högstadiet
Det är inte alltid negativt att skriva med ett inifrån-perspektiv.
Ibland kan en text presenteras på det sättet med avsikten att läsaren
ska få insikt i hur man tänker inom en viss livsåskådning eller en
religion. Det som är viktigt är att vara medveten om skillnaden.
Vi behöver veta vad vi läser och skriver. Det kan vara svårt att hålla
tungan rätt i mun här. Ämnet «religionsvetenskap» pekar mot att
det finns objektiva sanningar inom detta område och att ett utifrån-
perspektiv är möjligt. Samtidigt har vi tidigare sett att det är svårt
Ordförklaring att fastställa något som absolut sant utan att det också sätts in i en
ram av tro eller ideologi – ett paradigm.
Friskola är ett begrepp
som står i kontrast till I den här boken är vi tydliga med att så är fallet. Denna bok måste
offentlig/kommunal
skola. En friskola drivs förstås inom ramen att Jesus Kristus är Guds son och att Bibeln
av en privat ägare. De är Guds ord. Hela läromedlet framstår därmed i en ram med ett
flesta privata skolor ägs inifrån-perspektiv. Med det sagt kommer bokens enskilda texter vara
av organisationer eller präglade både av ett inifrån- och ett utifrån-perspektiv. Det hänger
stiftelser med en religiös
inriktning. ihop med att det ur bokens perspektiv är just den syn som framträder
i den, som är den som ligger närmast den objektiva sanningen om
verkligheten. Frågan är om inte samma sak kunde sägas om de flesta
läromedel i KRLE? Kanske är det neutrala och objektiva inte så lätt att
definiera som man skulle kunna tro? Kanske har vi alla en utgångs-
punkt, ett paradigm eller en tro som vi verkar inom och utifrån?
KRISTEN FRISKOLA
Går du på en friskola? Dagens friskolelagstiftning reglerar privata
skolor. De flesta av dessa privata skolor är religiösa. Föräldrarätten är
grunden för religiösa friskolor. Det betyder att föräldrarna har rätt
att se till att barnets uppfostran och utbildning är i linje med deras
religiösa uppfattning och livsåskådning. Den principen är också
fastslagen i de mänskliga rättigheterna.
I Bibeln hittar vi ett antal exempel som visar att uppfostrings- och
undervisningsansvaret har givits föräldrarna och särskilt fäderna:
«Vad vi har hört och känner till, vad våra fäder har berättat för oss,
vill vi inte dölja för deras barn. Vi vill förkunna för nästa generation
Herrens väldiga gärningar, hans makt och de under som han utfört.
Han gav förordningar till Jakob, stiftade en lag åt Israel, som han
befallde våra fäder att undervisa sina barn om, så att kommande
generationer skulle få kännedom om dem, och att deras barn som
skulle komma att födas i sin tur skulle kunna berätta för sina barn.»
Ps 78:3-6
228