Page 197 - GudsVarld
P. 197
DEL 6 SONING 31. JESAJA 53
Om vi ska göra en kort sammanfattning av dessa verser kan vi säga att
de beskriver en person som kallas «min tjänare». Denne tjänare måste
bära skuld och straff för folkets räkning. Han blir missförstådd och
föraktad. Han protesterar inte när allt detta händer honom. Han blir
övergiven trots att han är oskyldig, och hans död blir till räddning för
många över hela världen. Denna räddning får alla dessa del av genom
att de lär känna honom, Guds tjänare.
För kristna råder det inget tvivel om vem denne tjänare är. För
judarna däremot, som inte tror att Jesus är den Messias som skulle
komma, har det istället varit ett svårt avsnitt att förhålla sig till.
Judarna har i huvudsak haft tre olika tolkningar av detta avsnitt:
1. Den messianska tolkningen
Den messianska tolkningen går ut på att texten talar om en person
eller period som Gud använder för att komma sitt folk till undsätt-
ning och räddning. Det är flera som har pekat på denna lösning, men
en av utmaningarna är att förstå hur denna profetia kan stämma
överens med alla övriga profetior om Messias. Många har påstått sig
vara Messias, men här står det om en Messias som dör för sitt folk,
men vad har folket för nytta av en död Messias?
2. Den kollektiva tolkningen
Den kollektiva tolkningen går ut på att «tjänaren» är Israel. Här
är det Israels folk som många gånger genom historien måste lida.
Särskilt antisemitismen, när judarna förföljdes bara för att de var
judar, är aktuell här. Hitlers försök till judeutrotning (Förintelsen) är
det mest kända lidande som det judiska folket har tvingats genomgå.
Ett problem med denna tolkning är att det i Jes 53 ser ut som att
«tjänarens» lidande blir till välsignelse och hjälp för de andra. Han
bär missgärningarna för de andra och de blir hjälpta genom det.
Det stämmer dåligt med Förintelsen och övriga lidanden för Israel.
Hitlers folk blir inte välsignade av att förorsaka judarna lidanden.
3. Den självbiografiska tolkningen
Denna tolkning går ut på att Jesaja skriver om sig själv. Herrens
tjänare är då Jesaja själv, som lider som en profet, och måste gå med
kärva budskap från Gud till ett folk som inte vill lyssna. Men inte
heller här stämmer det hela vägen. Jesaja var ingen frälsargestalt.
Några gånger måste enstaka verser tolkas i andra riktningar, eller
gällande andra personer. Några gånger kan man kanske också se
flera lager. Kan samma mening kanske tala om både Israel och
Messias och några gånger också om Jesaja, eller Moses?
195