Page 192 - GudsVarld
P. 192

GUDS VÄRLD Trons försvar för högstadiet




                                        Men sanningen är att Jesaja fick sitt budskap från Gud och att ingen-
                                        ting i Bibeln antyder att boken skulle ha mer än en författare. Här är
                                        tio punkter som underbygger trovärdigheten till bokens enhet och
                                        budskap. 1

                        Bokens eget      Jesaja 1 (se ovan) och runt 13 andra ställen refererar till samma person,
                        vittnesbörd      Jesaja.
                        Jesus vittnesbörd  När Jesus läser från Skriften i synagogan i Nasaret (Luk 4:17) läser han
                                         från profeten Jesaja. Också i Matt 13:14 och Matt 15:7 refereras det
                                         till Jesaja.

                        Det nya          Det nya testamentet innehåller många citat från Jesaja. Inget av dessa
                        testamentets     nämner några andra författare, utan verkar förutsätta Jesaja som
                        vittnesbörd      författare. Joh 12:37-41 är särskilt tydlig. Här citeras både Proto- och
                                         Deuterojesaja som samma person, Jesaja.

                        Judiska          Olika judiska skrifter bekräftar också Jesaja som en person. Den judiske
                        vittnesbörd      historikern Flavius Josefus tillskriver Jesaja Kyros-profetian (Jes 44:28-
                                         45:1). Också Syraks bok (ca. 280 f.Kr.) känner bara till en Jesaja (Syrak
                                         48:22-25).
                        Septuaginta      Den grekiska översättningen av Gamla testamentet från ca. 250 f.Kr.
                                         visar ingen skillnad mellan olika delar av boken.
                        Den kristna      Den kristna traditionen från urkyrkan och framåt har alltid räknat med
                        traditionen      att Jesaja är författare av boken.

                        Dödahavs-        Dödahavsrullarna gör inte skillnad mellan de olika delarna. Mening följer
                        rullarna         mening genom boken.

                        Enhetlig stil    Stilen i språket har varit ett argument för att det skulle vara olika Jesajor,
                                         men språket är faktiskt så lika i de olika delarna av Jesaja att forskare
                                         har föreslagit att den som skrev andra delen har försökt efterlikna
                                         Jesajas sätt att skriva. Det är med andra ord lika. Flera speciella uttryck
                                         återkommer genom boken, exempelvis:
                                         «bana väg» (Jes. 7:3; 11:16; 19:23; 35:8; 36:2; 40:3; 62:10)

                                         «Sion» (över 50 gånger)
                                         «Israels helige» (många gånger)
                        Språket          Andra bibliska böcker som är skrivna efter exilen bär prägel av vissa
                        efter exilen     förändringar i språket där några babyloniska och arameiska termer
                                         kommit in. När vi inte finner detta i andra och tredje delen av Jesaja
                                         tyder det på att hela boken skrevs före exilen.
                        Osannolik        Det är framför allt tämligen osannolikt att en stor och viktig judisk
                        anonymitet       profet skulle kunna vara helt anonym. Andra böcker som har flera
                                         författare, som Psaltaren, redogör för vem som skrivit vad.





                                            1   Huvudinnehållet här är hämtat från Hjellvik, Martin
                                               www.omvendt.org/2017/05/07/fantasifiguren-deutero-jesaja/
          190
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197