Page 192 - GudsVarld
P. 192
GUDS VÄRLD Trons försvar för högstadiet
Men sanningen är att Jesaja fick sitt budskap från Gud och att ingen-
ting i Bibeln antyder att boken skulle ha mer än en författare. Här är
tio punkter som underbygger trovärdigheten till bokens enhet och
budskap. 1
Bokens eget Jesaja 1 (se ovan) och runt 13 andra ställen refererar till samma person,
vittnesbörd Jesaja.
Jesus vittnesbörd När Jesus läser från Skriften i synagogan i Nasaret (Luk 4:17) läser han
från profeten Jesaja. Också i Matt 13:14 och Matt 15:7 refereras det
till Jesaja.
Det nya Det nya testamentet innehåller många citat från Jesaja. Inget av dessa
testamentets nämner några andra författare, utan verkar förutsätta Jesaja som
vittnesbörd författare. Joh 12:37-41 är särskilt tydlig. Här citeras både Proto- och
Deuterojesaja som samma person, Jesaja.
Judiska Olika judiska skrifter bekräftar också Jesaja som en person. Den judiske
vittnesbörd historikern Flavius Josefus tillskriver Jesaja Kyros-profetian (Jes 44:28-
45:1). Också Syraks bok (ca. 280 f.Kr.) känner bara till en Jesaja (Syrak
48:22-25).
Septuaginta Den grekiska översättningen av Gamla testamentet från ca. 250 f.Kr.
visar ingen skillnad mellan olika delar av boken.
Den kristna Den kristna traditionen från urkyrkan och framåt har alltid räknat med
traditionen att Jesaja är författare av boken.
Dödahavs- Dödahavsrullarna gör inte skillnad mellan de olika delarna. Mening följer
rullarna mening genom boken.
Enhetlig stil Stilen i språket har varit ett argument för att det skulle vara olika Jesajor,
men språket är faktiskt så lika i de olika delarna av Jesaja att forskare
har föreslagit att den som skrev andra delen har försökt efterlikna
Jesajas sätt att skriva. Det är med andra ord lika. Flera speciella uttryck
återkommer genom boken, exempelvis:
«bana väg» (Jes. 7:3; 11:16; 19:23; 35:8; 36:2; 40:3; 62:10)
«Sion» (över 50 gånger)
«Israels helige» (många gånger)
Språket Andra bibliska böcker som är skrivna efter exilen bär prägel av vissa
efter exilen förändringar i språket där några babyloniska och arameiska termer
kommit in. När vi inte finner detta i andra och tredje delen av Jesaja
tyder det på att hela boken skrevs före exilen.
Osannolik Det är framför allt tämligen osannolikt att en stor och viktig judisk
anonymitet profet skulle kunna vara helt anonym. Andra böcker som har flera
författare, som Psaltaren, redogör för vem som skrivit vad.
1 Huvudinnehållet här är hämtat från Hjellvik, Martin
www.omvendt.org/2017/05/07/fantasifiguren-deutero-jesaja/
190