Page 191 - GudsVarld
P. 191

DEL 6 SONING   30. DÖDAHAVSRULLARNA    OCH JESAJABOKEN




                   Grovt sett kan man säga att boken delas in i tre delar:


                    1  Jes 1-39   Man räknar med att denna del skrevs av den äkta Jesaja
                                  runt 700 före Kristus. Denna person kallas här Protojesaja,
                                  den förste Jesaja.
                    2   Jes 40-55  Man räknar med att denna del skrevs av en grupp efter-
                                  följare runt år 500 medan israeliterna var i exil i Babylon.
                                  Man kallar författaren Deuterojesaja, den andre Jesaja.
                    3  Jes 56-66  En del forskare räknar denna del som efter-exilsk, det vill
                                  säga att den skrevs ännu senare, efter att Juda kommit
                                  tillbaka till Jerusalem och Israel. Denna del tillskrives
                                  Tritojesaja, den tredje Jesaja.

                   Tredelningen av Jesajaboken motiveras bland annat av olika
                   språkliga drag, och innehållsmässiga temabyten. En mer uppenbar
                   grund är ändå profetiorna om Jesajas nära framtid. Saken är
                   nämligen den att kapitlen 40-55 och 56-66 innehåller profetior om
                   framtiden för Israel som Jesaja omöjligen kunde veta eftersom han
                   levde 700 år f.Kr. och skrev hela boken. Ett speciellt tillfälle finns
                   i Jes 44-45 där namnet på en framtida kung, Kyros, nämns. Kyros
                   nämns igen i Daniels bok (ca. 500 f.Kr.) som en av kungarna under
                   exilen, då israeliterna var bortförda till Babylon. Jesaja profeterade
                   innan folket fördes bort hur denne kung skulle bli ett redskap i Guds
                   hand för att återuppbygga Jerusalem igen efter exilen. Detta kunde
                   Jesaja omöjligen veta, ifall har inte hade fått budskapet från Gud.
                   Det är just detta många moderna teologer har problem med. Deras
                   historisk-kritiska forskningsmetoder ger inte plats för sådant.


































                                                                                                          189
   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196