Page 63 - GudsVarld
P. 63
DEL 2 SYNDAFALL 10. ETIK
I Bibeln möter vi först och främst pliktetik. Gud som skapare och
lagstiftare har satt reglerna, människor måste följa dem. Ändå kan
vi också säga att Bibeln arbetar med sinnelagsetik och delvis även
konsekvensetik. Gud är bekymrad över varför vi gör som vi gör. Att
jubla när du har vunnit är inte fel i sig, men om du jublar för att håna
förloraren kommer din sinnesinställning ändå att falla under en
pliktetisk dom. Du ska ju älska din nästa som dig själv (Mark 12:31)
och göra mot honom vad du vill att han ska göra mot dig. (Matt 7:12)
Bibeln handlar också ofta om konsekvenser, men ofta blir konse-
kvenserna inte vad vi människor tror. Det är bara Gud som ser alla
konsekvenser av våra handlingar. Ibland uppmuntrar Bibeln oss
direkt till att göra etiska val med goda konsekvenser:
«Visa respekt för dina föräldrar, så ska du få ett långt liv i det land
som Herren, din Gud, ger dig.» 2 Mos 20:12
Pliktetik är bara en bra idé
om grunden för etiken är god.
Om grunden för pliktetiken är
islam och Koranen blir etiken
annorlunda än om grunden är
Bibeln. När grunden är Bibeln
och därmed en god, rättvis
och kärleksfull skapare som
vill att alla människor ska bli
räddade, då har vi att göra med
en mycket god grund. Problemet
är att människor inte längre är
inställda på samma goda och
kärleksfulla tankar som
Skaparen. Därför håller det inte
i längden med enbart goda etiska regler. Människan behöver också
en frälsare som kan ställa till rätta när reglerna inte följs. Men inte
heller det är tillräckligt. Det är först när människan tar emot denna
räddning som hon föds på nytt. Då bortser Gud från alla mina
ansträngningar, även mina goda gärningar, och räddar mig av nåd.
Då föds också en ny inställning till Skaparen. Först med detta nya liv
blir vi befriade, räddade från slaveriet under synden.
«Den som är i Kristus är alltså en ny skapelse. Det gamla är borta,
och något nytt har börjat.» 2 Kor 5:17
61 61