Page 175 - GudsVarld
P. 175
DEL 6 SONING 27. LIV OCH DÖD I BIBELN
FÖRDJUPNING
Under kyrkans historia har nattvarden praktiserats lite olika. Några
skickar idag nattvardsgåvorna (brödet och vinet) från person till
person så att alla som vill får. Andra låter prästen eller någon annan
förrätta och dela ut. Vissa dricker vinet, andra doppar brödet i vin
(eller druvjuice).
En sak är hur nattvarden genomförs, en annan sak är vad som lärs
ut om nattvarden. Den katolska kyrkan lär att nattvardsgåvorna
förvandlas till Jesus kropp och blod när prästen läser instiftelse-
orden (Bibelns text om nattvarden). På grund av denna lära behand-
las brödet och vinet därefter. Människor bugar sig för dem, och det
som blir över från nattvarden placeras i ett separat upplyst skåp, för
att visa att Jesus kropp och blod finns i skåpet. Dessutom ser den
katolska kyrkan nattvarden som ett mässoffer där Jesus offras på
nytt. Detta är en klart obiblisk lära. Medan den katolska kyrkan lär
att Jesus offras i nattvarden, lär Bibeln att Jesus offer frambars en
gång för alla och att detta offer var tillräckligt för att sona all synd
och alla syndens konsekvenser. 1
En annan variant av nattvardslära finner vi i frikyrkliga samman-
hang. Enligt denna uppfattning är nattvarden först och främst en
minnesmåltid. Brödet och vinet är inte verkligen Jesus kropp och
blod, utan de är symboliska element som ska påminna de troende
om Jesus kropp och blod. 2
Den lutherska förståelsen ligger mellan katolikernas och frikyrkans.
Enligt denna lägger man vikt vid att Jesus verkligen sa «Detta är
min kropp» och «Detta är mitt blod». Därför menar man att när de
instiftade elementen delas ut till de troende så är det verkligen Jesus
kropp och blod som mottas. Ändå upphör det inte att vara bröd och
vin, och när nattvardsmåltiden är över är det bara bröd och vin kvar
på fat och i bägare. Jesus är alltså närvarande i nattvarden, men
måltiden är en minnesmåltid till minne av det fullbordade offret,
som den troende får del av genom nattvarden.
1 Hebr 7:27; 9:25-28
2 Det motiverar man med att Jesus ännu inte hade offrat sin kropp och sitt blod vid
den sista måltiden då nattvarden instiftades.
173