Page 175 - GudsVarld
P. 175

DEL 6 SONING   27. LIV OCH DÖD I BIBELN







                        FÖRDJUPNING




                        Under kyrkans historia har nattvarden praktiserats lite olika. Några
                        skickar idag nattvardsgåvorna (brödet och vinet) från person till
                        person så att alla som vill får. Andra låter prästen eller någon annan
                        förrätta och dela ut. Vissa dricker vinet, andra doppar brödet i vin
                        (eller druvjuice).


                        En sak är hur nattvarden genomförs, en annan sak är vad som lärs
                        ut om nattvarden. Den katolska kyrkan lär att nattvardsgåvorna
                        förvandlas till Jesus kropp och blod när prästen läser instiftelse-
                        orden (Bibelns text om nattvarden). På grund av denna lära behand-
                        las brödet och vinet därefter. Människor bugar sig för dem, och det
                        som blir över från nattvarden placeras i ett separat upplyst skåp, för
                        att visa att Jesus kropp och blod finns i skåpet. Dessutom ser den
                        katolska kyrkan nattvarden som ett mässoffer där Jesus offras på
                        nytt. Detta är en klart obiblisk lära. Medan den katolska kyrkan lär
                        att Jesus offras i nattvarden, lär Bibeln att Jesus offer frambars en
                        gång för alla och att detta offer var tillräckligt för att sona all synd
                        och alla syndens konsekvenser. 1

                        En annan variant av nattvardslära finner vi i frikyrkliga samman-
                        hang. Enligt denna uppfattning är nattvarden först och främst en
                        minnesmåltid. Brödet och vinet är inte verkligen Jesus kropp och
                        blod, utan de är symboliska element som ska påminna de troende
                        om Jesus kropp och blod. 2

                        Den lutherska förståelsen ligger mellan katolikernas och frikyrkans.
                        Enligt denna lägger man vikt vid att Jesus verkligen sa «Detta är
                        min kropp» och «Detta är mitt blod». Därför menar man att när de
                        instiftade elementen delas ut till de troende så är det verkligen Jesus
                        kropp och blod som mottas. Ändå upphör det inte att vara bröd och
                        vin, och när nattvardsmåltiden är över är det bara bröd och vin kvar
                        på fat och i bägare. Jesus är alltså närvarande i nattvarden, men
                        måltiden är en minnesmåltid till minne av det fullbordade offret,
                        som den troende får del av genom nattvarden.



                            1   Hebr 7:27; 9:25-28
                            2   Det motiverar man med att Jesus ännu inte hade offrat sin kropp och sitt blod vid
                                den sista måltiden då nattvarden instiftades.


                                                                                                          173
   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180