Page 171 - GudsVarld
P. 171
DEL 6 SONING 27. LIV OCH DÖD I BIBELN
alltså andningen. Men längre fram i Bibeln lär vi oss att livet, det
levande, också hänger ihop med blodet. Livet, själen, är i blodet
(3 Mos 17:11).
I begynnelsen, före syndafallet och dödens inträde, var människor
och djur vegetarianer. För att människor skulle kunna äta ett djur
måste det dö. De inträffade inte förrän efter syndafallet. Det första
djuret som dog i hela världshistorien var det djur som Gud slaktade
för att göra kläder till Adam och Eva. Adam och Eva hade syndat och
försökte klä sig med löv. Även om de hade gjort så gott de kunde gick
de ändå och gömde sig när Gud kom. De insåg att de djupast sett var
nakna och inte kunde komma nära Gud.
Ändå sökte Gud upp dem. Han slaktade ett djur. Djuret måste dö, det
måste blöda, mista livet och dö. Sedan fanns det kläder till Adam och
Eva. Deras nakenhet blev täckt av ett oskyldigt djurs liv. Hela denna
berättelse pekar framåt mot Jesus. Jesus var den som var tvungen
att dö för att rädda människorna. Det var hans blod som skulle rinna
och hans kropp som skulle dö.
Visste du att:
Visste du att mänskliga definitioner ofta behöver ändras? Ett exempel på detta ser vi i följande
berättelse om en brottsling som ställdes inför rätta. Brottslingen hade dåligt hjärta och var
tvungen att göra en hjärttransplantation innan han ställdes inför rätta, något som var en helt
ny medicinsk metod i landet där han bodde. Problemet var att landets lagar definierade livets
slut som när hjärtat slutade slå. Hans advokat utnyttjade denna situation och «kryphålet» i
lagstiftningen. Nu kunde han argumentera för att den åtalade var död och inte kunde ställas
inför rätta för sin brottsliga gärning. Hans hjärta hade ju slutat slå. Hur det gick med brotts-
lingen är oklart, men definitionen i lagen fick i vart fall komma upp till prövning.
Soning
När Jesus dog på korset, sonade han straffet för alla människors
synder. Ibland pratar vi om soning av straff även i dagligt tal.
Brottslingen ska sona sitt straff, det vill säga att straffet, vare sig
det är fängelse eller avrättning, ska verkställas så att brottslingen
«betalar» för den skada han gjort. Den stora skillnaden när det
gäller att sona straffet för människornas synder i Bibeln är att Jesus
inte själv var någon brottsling. När Jesus dog på korset sonade han
straffet för alla människor. Själv hade han inget att sona. Istället tog
han på sig alla människors straff och sonade det istället för oss. Så
verkställdes straffet, medan de verkliga förbrytarna gick fria. Det är
samma princip som ligger till grund för offren i Gamla testamentet.
Offerdjuret skulle dö och offras för att sona och täcka över folkets
169