Page 165 - GudsVarld
P. 165

DEL 5 STÄLLFÖRETRÄDARE   26. DEN HISTORISKE JESUS




                   andra. Jesus nämns för att förklara vem denne Jakob var. Referensen
                   till Jesus är troligtvis också en förklaring till varför de avrättades av
                   judarnas Stora råd. De avrättade hade trott på Jesus och förmodligen
                   predikat om honom också. I bok 18 kapitel 3 omtalas Jesus mer direkt.
                   Här berättar Josefus om en vis man och lärare som gjorde stordåd, men
                   som korsfästes av de judiska ledarna. Ändå, skriver han, upphörde inte
                   kärleken till honom bland dem som hade älskat honom från början.
                   Han säger också att gruppen av dem som kallas kristna, uppkallade
                   efter Jesus, ännu inte har försvunnit.

                   Tacitus
                   Tacitus var romare, bodde i Rom och skrev om de politiska förhållan-
                   dena där. Inte mycket talar för att han skulle skriva om något som
                   hade med Jesus att göra. Ändå nämner även han både Jesus och de
                   kristna. Av de romerska historiker som skrev om Jesus tid och som vi
                   har bevarade skrifter från, är han den som kommer närmast i tid efter
                   Jesus. Så om någon skulle ha skrivit om Jesus så borde det ha varit han,
                   men generellt kan vi säga att sannolikheten för det är ganska liten.


                   Det som får Tacitus att nämna de kristna är stadsbranden i Rom år 64
                   e.Kr. Detta var en händelse som fick politiska konsekvenser. Kejsar
                   Nero blev nämligen misstänkt för att ha satt eld på delar av staden för
                   att kunna bygga ett större palats åt sig själv. Nero blev snart tvungen
                   att skylla på andra för att slippa att själv misstänkas. Nero skyllde på de
                   kristna. Det är det här Tacitus skriver om år 116 e.Kr., ca. 50 år senare.
                   Även om Tacitus avslöjar Neros ondskefulla plan, är det också tydligt
                   att han inte alls gillar de kristna. Han skriver följande:

                                                                                   Robert Huberts skildring
                       «För att alltså göra slut på ryktet sökte Nero några att ge skulden, och   av stadsbranden i Rom.
                       de för sina skändligheter hatade människor som hopen kallade kristna
                       lät han undergå de mest raffinerade straff. Deras ledare Kristus hade
                       under Tiberius regering korsfästs av prokuratorn Pontius Pilatus, och
                       deras fördärvsbringande vidskepelse som kvästs för tillfället bröt åter
                       ut, icke blott i Judéen, där detta onda uppstod, utan även i staden
                       [Rom], dit alla gräsligheter, all sedeslöshet strömmar samman från alla
                       håll och vinner anhängare.»
                                             2

                   Både Josefus och Tacitus, en judisk och en romersk historiker, nämner
                   Jesus och de kristna. Det är viktiga bekräftelser från icke-kristna källor
                   och bra att känna till. De mest relevanta upplysningarna finner vi ändå
                   i källorna som kommer från de människor som faktiskt levde med
                   Jesus varje dag, i evangelierna och de andra bibliska skrifterna. Bibeln


                      2   Från Gustavson: «Skeptikerns guide till Jesus, 1 – om evangeliernas trovärdighet»
                          Credoakademin 2013.
                                                                                                          163
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170