Page 15 - GudsVarld
P. 15
DEL 1 SKAPELSE 1. VAR SKA VI BÖRJA?
AXIOM
Ett annat sätt att se på det här, som till stor del handlar om samma sak,
är att tala om axiom. Ett axiom är inte bara ett mönster eller paradigm,
utan en grundläggande princip som ligger till grund för en rad andra
påståenden. Det som kännetecknar ett axiom är att det per definition
är omöjligt att bevisa. Tvärtom accepteras ett axiom som en självklar
sanning eller som en allmänt accepterad sanning som tas för given.
Ett sådant axiom kan vara:
«Naturen och allt vi ser har blivit
till av sig själv med hjälp av naturkrafterna.»
Ett annat axiom kan vara:
«En allsmäktig Gud har skapat världen.»
Ordlista
Inget av dessa påståenden är särskilt lätta att bevisa. Oavsett om
Axiom: Ett axiom är en
man tror på det ena eller det andra så handlar det i hög grad om det grundläggande princip
avlägsna förflutna. Ingen filmade händelserna. Inga människor var som anses vara en
där när det hände. Vi kan inte på traditionellt empiriskt sätt bevisa självklar sanning, men
som inte kan bevisas.
vare sig det ena eller andra. Vi kan inte veta, vi måste tro. Om vi tror
på det senare säger vi att vi är religiösa. Om vi tror på det första är Naturalism är ett
det egentligen ingen större skillnad, åtminstone om denna tro också begrepp inom filosofin
får praktiska konsekvenser för hur vi lever, i fråga om livsstil, ritualer som innebär att verklig-
heten uteslutande består
och traditioner.
av materiella och till sitt
väsen naturliga ting.
Evolutionsteorin är särskilt intressant i detta sammanhang.
Evolutionsteorin är i grunden en naturalistisk hypotes. Den innebär
att allt liv har utvecklats från uteslutande naturliga händelser, utan
inblandning av någon skapande Gud. Universitetet i Oslo (UiO) har
en egen deklaration om evolution på sin hemsida www.nhm.uio.no/
forskning/evolusjon. Den inleds med:
«All forskning och spridning vid Naturhistoriska museet, UiO,
bygger på den vetenskapliga principen att jordklotet och allt
liv som finns här är ett resultat av naturliga biologiska och
geologiska processer.»
En sådan beskrivning visar att forskningen vid UiO bygger på ett
axiom. Det framgår också längre fram i texten där man hävdar att
evolutionsteorin är «motsägelsefri». Universitetet tar med andra ord
evolutionsteorin för given och att kritisera den är därför inte möjligt.
Men om Gud aktivt har skapat allting så stämmer inte det axiom eller
den utgångspunkt som forskningen vid universitetet i Oslo valt att
bygga sin verksamhet på.
13