Page 13 - GudsVarld
P. 13

DEL 1 SKAPELSE  1. VAR SKA VI BÖRJA?




                   ställa frågor, lägga fram en hypotes (ett förslag till svar) och utforska   Olika moment som kan användas i
                                                                                   den vetenskapliga metoden:
                   denna hypotes. Detta kan göras med hjälp av experiment. Experi-
                   menten ska sedan både observeras och analyseras innan forskaren            Ställ frågor
                   kan dra en slutsats. När slutsatserna dragits presenteras en teori. En
                   teori är en välgrundad hypotes. Att analysera resultat innebär att     Lägg fram en hypotes
                   resonera (tänka) eller räkna fram vad de betyder.
                                                                                         Utför experiment

                   I allt detta arbete behöver vi våra sinnen för att se, känna, höra
                   och smaka. Vi behöver verktyg för att mäta, väga och göra försök      Observera
                   och vi måste använda våra huvuden. De olika vetenskapsgrenarna                  Analysera
                   använder den vetenskapliga metoden lite olika. Också inom samma
                   fält kan ordningen på dessa punkter ändras eller upprepas. Ibland          Dra slutsatser
                   börjar allt med en observation. Sedan är nästa steg att ställa frågor
                   utifrån observationen och sedan påbörja utredningarna.

                   Falsifisering
                   Karl Popper (1902-1994) var en brittisk/österrikisk filosof som ägnade
                   sig åt begreppet «falsifiering». Han menade att för att en hypotes
                   skulle kunna ställas måste den vara falsifierbar. Det vill säga att en
                   hypotes som inte är möjlig att motbevisa genom empiriska bevis, inte
                   bör accepteras som en vetenskaplig hypotes. Dessutom menade Popper
                   att vetenskapsmän som lade fram hypoteser ofta arbetade för att
                   bevisa dem, mer än att ta reda på om de var felaktiga. Popper tyckte
                   att man borde försöka falsifiera (motbevisa) sina egna hypoteser. Om
                   du till exempel ställt hypotesen att alla svanar är vita ska du inte gå   Karl Popper (1902-1994) var
                                                                                   en brittisk/österrikisk filosof
                   ut och leta efter vita svanar som skulle kunna bekräfta hypotesen.   som intresserade sig för
                   Även om du hade hittat 1 miljon vita svanar hade du inte bevisat något   begreppet "falsifiering".
                   annat än att det fanns 1 miljon vita svanar. Om du däremot hade
                   hittat en svart svan så hade du motbevisat hela hypotesen.

                   Paradigm
                   Thomas Kuhn (1922-1966) var en annan vetenskapsteoretiker.
                   Kuhn är mest känd för termen «paradigm» eller «Paradigmskifte».
                   Kuhn visade hur alla vetenskapsmän arbetar för att bevisa sina hypo-
                   teser och teorier inom det som han kallade «normalvetenskapen».
                   Han påpekade vidare att denna normala vetenskap involverade vissa
                   grundläggande antaganden som inte ifrågasattes. Han kallade dessa
                   antaganden för paradigm, som betyder ett slags mönster. Då och då
                   kunde så kallade «anomalier» dyka upp, det vill säga resultat i forsk-
                   ningen som inte passade in i det etablerade paradigmet. Om det fanns
                   för många eller för starka anomalier skulle det ibland dyka upp ett
                   alternativt paradigm. Detta skulle i sin tur kunna utlösa ett paradigm-
                   skifte, dvs. att normalvetenskapen förändrar sin syn på de etablerade
                   förutsättningarna och arbetar vidare inom ett annat paradigm.

                                                                                                           11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18