En bok som lättfattligt presenterar den bibliska världsbilden. Guds Värld belyser skapelse, vetenskap och tro och tar upp aktuella samhällsfrågor.

Utmärkt för konfirmander och ungdomsgrupper. Nedsatt pris vid köp av flera böcker.

Översatt av och utgiven i samarbete med Genesis

Ur baksidetexten:

«Vår värld» säger vi ofta. Vi tänker att vi äger världen och bestämmer reglerna, för det är ju vi som bor här. Men Gud har ett annat perspektiv. Det var han som skapade himlen och jorden. Det var han som skapade oss.

«Guds värld» är boken om den värld som Gud skapade, men som idag bara speglar spillrorna av originalet. Gud skapade en perfekt värld. Världen idag är allt annat än perfekt. Efter människans syndafall lade Gud hela världen under förgängelsen. Utvecklingen går mot avveckling. Men också den fallna världen är Guds värld.

Guds plan för människorna är att de ska bli räddade genom Jesus och vad han gjorde för vår räddning. Guds räddningsplan innefattar fullkomlig försoning av synd och seger över döden. Genom tron på Jesus befriar Gud människor från deras fallna tillstånd och vill skapa en ny oförgänglig värld för sina barn.

«Guds värld» är boken om världens historia i olika stadier från skapelsen tills den nya jorden står klar. Boken bygger på ett tvärvetenskapligt förhållningssätt i gränslandet mellan kristendom, religion, naturvetenskap och historia.

Genom sju stadier (skapelse, syndafall, syndaflod, språkförbistring, ställföreträdande, försoning och avslutning) skapas en bild av Guds värld och Guds plan för mänskligheten.


I Guds värld integreras hela Bibelns budskap på ett elegant och lättförståeligt sätt med modern naturvetenskap. Andreas Årikstad visar övertygande att detta endast är möjligt om Bibelns elva första kapitel förstås som en redogörelse för historiska händelser och inte som myter och legender.

Boken kan varmt rekommenderas som ett evangelisationsredskap, för att styrka kristna ungdomars tilltro till Bibeln och för att ge dem verktyg att förklara och försvara sin tro. Jag är övertygad om att Guds värld kommer att få stor betydelse för utbredandet av Guds rike bland ungdomar i både Norge och Sverige.

Ola Hössjer
Professor i matematisk statistik

Provläs boken nedan:



2023-09-22

Det första intrycket av boken är att det är en tydlig lärobok med fräsch layout, fina bilder, tydlig struktur och det är lätt att hitta i de lagom långa 36 kapitlen som finns i boken. Boken lyfter fram apologetiska, etiska och teologiska frågor på ett mycket bra sätt som fördjupar den kristna tron. T.ex. undervisas det om syndafallet och synd, försoning och uppståndelsen utifrån Bibel och sen lyfts apologetiska bevis fram för Jesus uppståndelse. Som föräldrar ser vi detta som en mycket bra bok att undervisa våra barn utifrån och även kunna använda i olika ungdomsgrupper för att rusta ungdomar i att den kristna tron är verklighetsförankrad, stöttad av naturvetenskapen och stark nog att klara ifrågasättanden. Vi ser det som positivt att författaren utgår ifrån att hela Bibeln är Guds ord och att Bibeln håller för att granskas.

Vill vi att våra barn ska få en tro som håller är det ytterst värdefullt med böcker som denna, och vi kan varmt rekommendera den.

2023-01-24

Jag tycker att boken är mycket intressant. Jag arbetar som NO-lärare på en kristen friskola och har alltid tyckt om att göra kopplingar mellan naturvetenskapen och bibelns berättelser. Just nu arbetar vi med genetik i klass 9 och idag har jag visat boken för eleverna och berättat om sidan som handlar om hur mutationer kan vara positiva och negativa. Det gav mig en ny insikt när jag läste om tanken med att Gud har skapat organismerna med en möjlighet att kunna genomgå mutationer för att bli bättre anpassade för en föränderlig värld.
Jag kommer att tipsa mina elever (och deras föräldrar) om att detta är en intressant bok som de kan köpa.

2022-11-02

Hej!
Köpte boken för att ge till min dotter som arbetar med ungdomar både i skola och kyrka. Blev själv fascinerad både av innehåll och layout och skyndade mig att få en överblick innan hon fick boken!
Tack!

2022-09-18

Boken Guds värld är en mycket bra och nödvändig litteratur som behandlar vetenskapliga frågor utgående från bibelns budskap och trons grund. Boken passar att läsa och studera för människor i alla åldrar.

2022-08-29

Otroligt bra bok! Precis vad som behövs för att ge skolungdomar möjligheten att se ur ett större perpekti på allt som lärs ut i skolan som ”självklarheter”. Väldigt bra verktyg för att balansera den ensidiga undervisningen i skolan. Perfekt att ge som present. Jag rekommenderar denna boken åt alla från tonåren och uppåt.

Skriv en recension

OBS: HTML översätts inte!
    Dålig           Utmärkt

Guds värld

  • Artikelnummer: 350.001
  • ISBN: 978-91-89414-82-2
  • Sidor: 232
  • Bindning: Inbunden (hård pärm)
  • Språk: Svenska
  • Publication Date: April 10, 2022
  • Tillgänglighet: I lager
  • 239.00kr

  • Exkl moms: 225.47kr

  • 5 eller mer: 200.00kr
  • 10 eller mer: 180.00kr
  • 20 eller mer: 160.00kr

Relaterade Produkter

Signaturen i Cellen

Signaturen i Cellen

Hur uppkom livet? Med Signaturen i Cellen pre..

259.00kr Exkl moms: 244.34kr

Paket Skapelse

Paket Skapelse

Med denna bokpaket har du något att förkovra dig s..

856.48kr Exkl moms: 808.00kr

Signaturen i Cellen | Sändaren

Signaturen i Cellen | Sändaren

Hur uppkom livet? Med Signaturen i Cellen pre..

259.00kr Exkl moms: 244.34kr

OBS: FÖRMÅNLIGA PAKETPRISER!
+
+
+
+
+
UB6: Fotspår
UB6: Fotspår
79.00kr
Bundle price: 450.00kr
You save 24.00kr!

Add bundle to Cart
+
Bundle price: 330.00kr
You save 110.00kr!

Add bundle to Cart