Page 75 - GudsVarld
P. 75
DEL 3 STORFLOM 12. HISTORISKA BERÄTTELSER
FÖRDJUPNING
Första Moseboken är inte en isolerad bok i Bibeln. Boken ligger till
grund för alla andra bibelböcker och de flesta böckerna i Bibeln
innehåller referenser till Första Moseboken. Många av personerna i
släkttavlan mellan Adam och Jakob nämns också i Nya testamentet.
Evangelierna nämner både Adam, Abel, Noa och Abraham som
historiska personer och dessutom återges släkttavlan i Lukas 3. I Nya
testamentets brev finns också omnämnanden av Adam och Eva, Kain
och Abel samt Henok och Noa.
Jesus nämner också flera av dessa personer. Jesus jämför sin återkomst
med «som det var på Noas dagar» och säger att Adam och Eva skapades
«från början» (Matt 19:4). Jesus hade inte fel. Han är Guds son och
betonar själv hur han fick allt han sade från Fadern (Joh 8:28).
«Därför talar jag som Fadern har sagt mig.» Joh 12:50b
Gud tar inte fel. Alla hänvisningar i Nya testamentet visar att Jesus
och apostlarna håller de historiska berättelserna i Första Moseboken
för att vara just historiska. Hela frälsningshistorien om Jesus som dog
för människans synder hänger också ihop med berättelsen om Gud
som skapade världen som mycket god, och människorna som valde
synd och ondska istället för gemenskap med Gud. Hela Bibeln är alltså
samstämmig i att bekräfta beskrivningarna av Första Moseboken som
historiskt sann. Jesus säger:
«Om ni trodde på Mose, skulle ni tro på mig, för det är mig han har
skrivit om. Men eftersom ni inte tror på det han har skrivit, så tror ni
väl inte heller på det jag säger?» Joh 5:46f
På samma sätt som att det finns hänvisningar till händelserna i Första
Moseboken genom hela Bibeln, talar Bibeln också om att Jesus var
närvarande i Första Moseboken – både före och efter skapelsen:
«För i honom skapades allt som finns i himlen och på jorden, både det
synliga och det osynliga, troner och auktoriteter, härskare och makter.
Allt är skapat genom honom och till honom. Han finns till före allting,
och i honom hålls allting samman.» Kol 1:16f
73
73