Page 36 - GudsVarld
P. 36
GUDS VÄRLD Trons försvar för högstadiet
Vi har alla dessa uppfinningar eftersom forskare har testat, försökt,
vägt, mätt, upprepat, provat på ett nytt sätt, observerat om och om igen
och till sist gjort erfarenheten att lösningen de har arbetat med funge-
rar. Forskarna har använt sig av den vetenskapliga metoden. Det är så
vi får empirisk vetenskap. Det räcker inte att tro, man måste veta, och
om man inte vet måste man jobba på labbet tills man får reda på hur
det ligger till och kan stryka under slutsatsen med dubbla streck.
Historisk vetenskap är någonting helt annat. Historisk vetenskap är
också vetenskap, men inte lika säker sådan som den empiriska. Inom
historisk vetenskap försöker vi ta reda på vad som har hänt i det
förflutna. Då är det ingen idé att försöka observera. Det är inte heller
alltid möjligt att upprepa experimentet, mäta, väga eller testa. Men
ofta kan vi ändå ha viss kunskap som gör att vi kan säga något om
det förflutna – med relativt stor säkerhet.
Låt oss titta på Eiffeltornet som ett exempel på ett forskningsobjekt.
Det finns ett antal saker vi kan säga om Eiffeltornet utifrån den
empiriska vetenskapen. Vi kan konstatera att vi hittar det i Paris. Vi
kan mäta tornets höjd och bredd. Vi kan räkna antalet våningar och
trappsteg. Vi kan undersöka materialen som tornet är gjort av och ta
reda på hur många ton metall som har använts.
Om vi däremot vill veta något som hör till det förflutna är situationen
en annan. Vem byggde Eiffeltornet? När restes det? Vad kostade det?
Varför byggdes det och hur var folks reaktioner?
Vi har inte möjlighet att undersöka de här sakerna empiriskt. Ändå
kan vi få ganska säker kunskap även om sådant. Skriftliga källor
säger att Eiffeltornet uppfördes mellan 1887 och 1889 som en del av
en utställning för att hedra 100-årsdagen av den franska revolutio-
34