Page 157 - GudsVarld
P. 157
DEL 5 STÄLLFÖRETRÄDARE 25. MESSIASPROFETIOR
PROFETIOR OM JESUS DÖD
OCH UPPSTÅNDELSE
Vissa profetior uppfylls mer än en gång. Några kan först få en del-
uppfyllelse och sedan en fullständig uppfyllelse. Eller så kan de först Ordlista
få en andlig uppfyllelse och därefter en bokstavlig uppfyllelse.
Profetia: En «profetia»
I Jesaja 52 läser vi följande: är en förutsägelse. Den
som kommer med en
profetia kallas vanligtvis
«Se, min tjänare ska ha framgång. Han ska bli upphöjd, mäktig
för profet.
och ärad.» Jes 52:13
«Profetiskt tal» å andra
Att Messias, som detta avsnitt i Jesaja handlar om, ska bli upphöjd sidan kan helt enkelt
kan betyda flera saker. Vi ser också att det gör det, utifrån vad som handla om att tala san-
ning. Det gäller särskilt
hände med Jesus. I Filipperbrevet läser vi om Jesus uppståndelse och
om man (som en av få)
upphöjelse efter korsfästelsen: tar upp viktiga frågor
i samtiden i tydliga
«Därför har Gud upphöjt honom över allt annat och gett honom det ordalag. Då kan man
namn som står över alla andra namn.» Fil 2:9 också tala om «profetisk
klarsyn». I Bibeln kallades
Här används ordet «upphöjt» om den uppståndelse Jesus får efter profeterna ibland också
sin död. Om vi däremot läser i Johannes 3:14 så ser vi att Jesus är «siare». De såg saker som
andra inte såg. I Bibeln
«upphöjd» på korset, det vill säga att han är korsfäst. handlar det främst om
att Gud uppenbarar sin
«Och så som Mose upphöjde ormen i öknen måste Människosonen vilja genom profeterna.
bli upphöjd.» Joh 3:14 Ofta fick de också Guds
framtida vilja uppenba-
Utifrån dessa texter finns det goda skäl att säga att Jesajas profetia rad. De fick alltså veta
om upphöjelsen av Messias pekar på både Jesus korsfästelse och vad som skulle hända i
förväg.
uppståndelse. Men hur är det med Jesus himmelsfärd? Jesaja säger
att han ska bli «upphöjd». Vi kan inte utesluta en sådan tolkning
heller. Och Jesus upphöjda ställning fortsätter i himlen hos Gud.
Rest till minne av berättelsen om
kopparormen på berget Nebo,
där Moses fick se in i det utlovade
landet.
Ormen som restes av Mose ca.
1500 f.Kr. pekade både bakåt
mot syndafallet och ormen i kun-
skapens träd på gott och ont, och
framåt mot Jesus som skulle ta på
sig världens synd och dö på korset.
155